E
Czytasz:

Ile kosztuje strona internetowa?

Pytanie: 

Ile kosztuje prosta strona internetowa?

Ile kosztuje strona internetowa?

Ile kosztuje strona internetowa?

Ekspert zespołu Otonet odpowiada

Oszacowanie ceny budowy strony następuje podczas osobistej konsultacji eksperta u Klienta. Konieczne jest ustalenie odpowiedzi na szereg pytań.

W przypadku strony realizowanej przez zespół specjalistów: grafików, polonistów, pozycjonerów, programistów, tłumaczy, techników zajmujących się zamieszczaniem treści na stronie, specjalisty od marketingu internetowego, eksperta-doradcy mobilnego, ustalenie kwoty wykonania strony uzależnione jest od stopnia koniecznego zaangażowania w taki projekt ze strony każdego ze specjalistów.

Kiedy nie znamy czasu, jaki będzie musiał poświęcić ekspert na wsparcie dla Klienta w zakresie przygotowań materiałów do strony, jak i nie znamy czasu, jaki konieczny będzie do przeznaczenia przez polonistkę, grafika, programistę i pozycjonera, oszacowanie kwoty musiałoby się opierać o spekulacje co do oczekiwań Klienta, przypuszczenia i wielowariantowe scenariusze.

Poznaj przykłady kluczowych pytań

Zobacz, ile istotnych elementów wpływa na cenę strony »

Nasi eksperci przedstawiają przykłady kluczowych pytań z tego obszaru

Cenę strony ekspert wylicza już podczas pierwszej osobistej konsultacji u Klienta. Zadając pytania, uzyskując odpowiedzi na wątpliwości, przedstawiając możliwości z wielowariantowych scenariuszy, wspólnie z Klientem dobiera najbardziej dopasowaną do oczekiwań Klienta konfigurację, wyliczając tym samym cenę strony internetowej wraz z jej usługami okołotechnicznymi.

Ile kosztuje prosta strona internetowa?

Ekspert zespołu Otonet odpowiada

Założenie, że prosta strona będzie stroną tanią, jest założeniem niewłaściwym. Takich uproszczeń należy mocno unikać.

Projekt strony z jedynie kilkoma zakładkami może kosztować tyle samo, ile projekt dla strony mającej zawierać kilkadziesiąt zakładek. Tak samo jak projekt strony, która będzie miała posiadać kilkadziesiąt zakładek może kosztować tyle samo, ile projekt strony, która będzie miała zawierać w sobie jedynie kilka zakładek.
Choć to brzmi nieco jak masło maślane, to celowo ujmujemy ten aspekt w tak „pokręcony” sposób. Chodzi o obalenie mitu, że prosta strona będzie tania. Bo będzie tylko wtedy, kiedy będzie miała taka być.
Koszt projektu jest założeniem, które podejmuje się przed rozpoczęciem projektowania i zawsze będzie kosztem projektu, czyli wyglądu strony, układu geometryczno-graficznego, kosztem prac związanych z estetyzacją nawigacji, stylistyki prezentacji treści.
Nie będzie on zależny od stopnia prostoty strony, ale bardziej od oczekiwań Klienta co do poziomu stylistyki, estetyki, designu wyglądu.

Należy brać pod uwagę, że wymagający, designerski styl strony będzie wymagający pod kątem przygotowania treści do takiej strony, jak i dalej wymagający podczas ich zamieszczania i dodatkowo dostosowań, takich jak np. dostosowanie do wysokoestetycznej prezentacji na smartfonach i tabletach.

I dalej…
Jeżeli strona z założenia ma być bardzo ładna i utrzymana w wysokiej estetyce, to przecież każda jej podstrona również będzie musiała w uspójniony sposób zostać wykonana w takiej samej estetyce.
Tania i prosta estetyka będzie mało wymagająca zarówno przy projektowaniu, jak i tworzeniu. To naturalnie przełoży się na czas, jaki spędzą nad nią zarówno Klient, podczas przygotowań materiałów do niej, jak i później kolejno polonista, grafik, stylista treści, pozycjoner dostosowujący treści pod kątem pozycjonowania tej strony, programista oraz technik zamieszczający treści na stronie.

Zaprojektowanie, wystylizowanie, przygotowanie i wdrożenie pojedynczej podstrony może więc zająć 1h, a może zająć nawet 20h jak i więcej.
Wszystko zależy od stopnia złożoności elementów estetyki prezentacji treści na niej, jak i od samej ilości tych treści.

Tworzyliśmy już strony składające się z trzech podstron, gdzie np. jedna z podstron – ofertowa – zawierała 17 akapitów, 14 tabel i jeszcze prezentację zdjęciową + 4 osadzone w niej filmy.
Stworzenie takiej podstrony ofertowej zajęło technikowi 25h, a dla porównania stworzenie podstrony Kontakt dla tej samej strony zajęło 0,5h.

Pozornie prosta strona niezawierająca zbyt wiele treści i podstron może także zostać poddana wysokonakładowym pracom programistycznym i pozycjonerskim, jeżeli np. wymagane będzie jej specjalistyczne pozycjonowanie pod wyszukanymi, popularnymi, a więc wymagającymi frazami.
Wówczas mądrzej jest przeznaczyć jak największe z możliwych środki na dostosowanie takiej podstrony lub strony do specjalistycznego pozycjonowania, bo to obniża koszty późniejszego pozycjonowania.

Jeżeli koszt abonamentu rocznego za pozycjonowanie produktowej podstrony strony po stosunkowo popularnej frazie wynosi 15 000 zł rocznie, to dostosowanie pozycjonowanej podstrony do takiego pozycjonowania zmniejszy roczne koszty jej pozycjonowania o 50%.
Czy w takiej sytuacji koszt dostosowania podstrony, który wyniesie 2000 zł będzie stratą czy zyskiem? Czy wydaje się być kosztem dużym?

Oszczędzanie na kosztach budowy strony zawsze odbija się w kosztach jej późniejszego pozycjonowania.
Tania strona będzie droga w pozycjonowaniu. Strona, która pochłonie możliwie jak najwięcej kosztów na jej dostosowanie specjalistyczne pod pozycjonowanie będzie stroną, która drastycznie obniży koszty pozycjonowania, w niektórych przypadkach nawet o 60%.

Prosta i tania strona będzie więc bardziej prostą i drogą, choć z pewnością jej stworzenie będzie tanie.

Niska cena powstaje przez obcinanie funkcjonalności

PRAWDA POWSZECHNIE ZNANA, ALE JEDNAK ZAPOMINANA

Warto wziąć pod uwagę, czym cechuje się ten proces w przypadku taniego tworzenia stron internetowych.

Firmy komercyjne, konkurujące ceną, tworzą cenę tak samo, jak stronę za tę cenę. Doradztwo eksperta zastępuje się obietnicami sprzedawcy, polonistyczne wsparcie w przygotowaniach materiałów zastępuje się, wyręczając się Klientem (będzie samodzielnie musiał napisać teksty i sprawdzić ich poprawność językową), odcina się wsparcie grafika, sprzedając gotowy szablon, działania pozycjonera czy programisty zwyczajnie się pomija, przez co strona nie jest ani zoptymalizowana, ani dostosowana pod pozycjonowanie.

Po odcięciu wszystkich możliwych do odcięcia elementów pozostaje cena.
Jest niska, bo niczego w sobie nie zawiera.

Prosta ≠ tania

Uzasadnienie tej zależności nasi eksperci zawarli w akapicie poniżej [ zobacz » ] zaczynającym się nagłówkiem: „Ile kosztuje prosta strona internetowa?” Uzasadniają tam bardzo czytelnie i z przykładami jak bardzo mylny, choć niewyplenialnie zakorzeniony jest ten mit w powszechnym obiegu przekonań o tworzeniu stron internetowych.

Ile kosztuje prosta, tania strona internetowa? – To najczęściej zadawane przez Klientów pytanie

Niestety odpowiedź na nie nie jest już tak prosta jak jego zadanie. Bo czy naprawdę Klient chce usłyszeć cenę stworzenia strony? Nie interesują go zupełnie koszty jej późniejszej obsługi? Nasze doświadczenie pokazuje, że Klienci najczęściej najpierw myślą o kosztach strony, a dopiero później o kosztach jej pozycjonowania. Ta rozdzielność doprowadza do zwielokrotnionego przedrożenia.

Najpierw bowiem zakupują tanią stronę, później przepłacają na pozycjonowaniu, aż w końcu dowiadują się, że za pozycjonowanie płacą za drogo, bo ich strona była tania i niedostosowana.
Wydają więc kolejne środki na jej dostosowanie, żeby obniżyć koszty pozycjonowania.
W tej sytuacji za stronę płacą podwójnie + nierzadko wiele lat przepłacają na pozycjonowaniu niedostosowanej strony.

Gdzie leży błąd?

Jeżeli nie tworzy się strony, dostosowując ją od samego początku pod pozycjonowanie, to niestety trzeba później zapłacić za dostosowanie pozycjonowania do takiej strony.

Stronę tworzy się pod pozycjonowanie. Najczęstszy błąd to tworzenie strony w pierwszej kolejności przed opracowaniem strategii pozycjonowania.

Opracowanie i przygotowanie strategii pozycjonowania jest pierwszym etapem, zawsze poprzedzającym etap tworzenia strony. Tworzenie strony bez opracowania wcześniej strategii jej pozycjonowania każdorazowo prowadzi do szeregu patologii funkcjonalnych zarówno strony, jak i usług jej pozycjonowania. Patologii jest tak wiele, że trudno je wymienić jednym tchem. Bardzo często jest tak, że pozycjonowane frazy nie są powiązane w żaden sposób z treściami, nie stanowiąc odpowiedzi dla trafiającego na stronę, skutkiem czego trafiając na stronę, wychodzi on z niej równie szybko, jak na nią trafił, spędzając na niej kilka sekund. Google oczywiście zauważa, że strona jest wizytowana przez odwiedzających niezwykle krótko i obniża jej znaczenie w wyszukiwarce. Najczęściej firma pozycjonująca zamiast zaproponować przebudowę strony, proponuje podwyżkę kosztów za usługę pozycjonowania. Sugerowanie Klientowi, że ma niedostosowaną stronę, podczas kiedy wywalczył on sam niezwykle atrakcyjną cenę za jej stworzenie, zawsze budzi kontrowersje i może zrodzić pytanie ze strony Klienta: „Czyli co? Nie dajecie sobie rady z pozycjonowaniem, bo jesteście kiepscy, więc zwalacie na jakość strony?”

Zrozumienie zależności pomiędzy jakością wykonania strony a jej późniejszym pozycjonowaniem leży u podstaw optymalizacji kosztów.

Klucz leży więc bardziej w doborze odpowiedniej firmy, jakiej powierza się opiekę nad swoją stroną, firmy, która będzie zespołem i w swoim zespole będzie miała poszczególnych odpowiedzialnych za sukces strony i jej pozycjonowania specjalistów: pozycjonerów, programistów, polonistów.
Tylko doświadczony zespół będzie w stanie zaproponować i przeprowadzić skuteczne rozwiązania dla strony i jej pozycjonowania.

Poszukanie najtańszej firmy, jaka wykona stronę, a w dalszej kolejności drugiej najtańszej firmy, która przeprowadzi procesy pozycjonowania praktycznie w każdym przypadku zakończy się porażką i minie się z sukcesem.

Zespół może więcej

Siła dostosowania

Pewien Klient przeznaczał na pozycjonowanie pewnej określonej frazy w rosyjskiej wersji wyszukiwarki Google 16 000 zł rocznie. Nasi specjaliści zaproponowali mu dostosowanie podstrony odpowiedzialnej za pozycjonowanie tej frazy. Do podstrony „usiedli” tłumacz języka rosyjskiego, pozycjoner oraz programista i przeprowadzili dostosowanie, które zamknęło się w kwocie 1600 zł jednorazowo.
To 10% budżetu rocznego, jaki Klient przeznaczał na pozycjonowanie tej podstrony po tej danej frazie.

Po przeprowadzeniu tego zabiegu koszt rocznego budżetu koniecznego do jej pozycjonowania spadł z 16 000 zł rocznie do kwoty 7000 zł rocznie.

Bardzo często spotykamy się z sytuacjami, w których Klienci „robią” tanie strony, a później płacą krocie za ich pozycjonowanie.

Konsultacja z ekspertem

z dojazdem eksperta do Klienta

BEZPOŚREDNIE, OSOBISTE WSPARCIE EKSPERTA

Dojeżdżamy do Klientów na konsultacje w sprawie stron internetowych i usług pozycjonowania.

Zasady i warunki bezpłatnych konsultacji »

22

Lata doświadczenia

6

Zespołów eksperckich

11

Specjalistów

538

Klientów

Wsparcie i doradztwo

Eksperci, doradcy Klienta

Biuro ekspertów: 510 856 606

pn. - pt.: 10:00 - 20:00 sob., niedz.: [Rozwiń»]

Wsparcie i doradztwo

Zespół techniczny firmy

Biuro techników: 510 856 605

pn., śr.: 10:00 - 20:00 wt., czw., pt.: 9:00 - 16:00 sob., niedz.: [Rozwiń»]